Sunday, June 14, 2020

MODEL PENCERITAAN NORMALIZA ABD RAHIM (2018) 1


MODEL PENCERITAAN NILAI SOSIAL CERITA KANAK-KANAK


LIRIK LAGU 1 : KELUARGA

Saya berasa puas hati
Menolong ibu bapa setiap hari
Bermula di pagi hari
Sehingga malam nanti

Ibu bapa yang disayangi
Saya tetap berhati-hati
Menjaga budu pekerti
Keluarga saya yang dicintai

Saya sayang ibu dan bapa
Abang, kakak, adik dan saudara
Mereka semua ada bersama 
semasa saya memerlukan mereka

Logo ini menggambarkan sebuah keluarga yang bahagia. Mereka mempunyai tiga orang anak iaitu dua orang perempuan dan seorang lelaki. Anak bongsu mereka merupakan lelaki dan mereka sangat memanjakan anak lelaki mereka. Anak-anak mereka sangat menyayangi kedua ibu bapa mereka. Anak perempuan mereka pula suka menolong ibu bapa mereka pada setiap hari. Mereka berhati- hati menjaga budi pekerti mereka supaya menjadi anak yang baik. Mereka juga sentiasa bersama dan  saling tolong-menolong sekiranya terdapat masalah. Mereka juga sentiasa membantu sekiranya saya memerlukan mereka. Inilah keluarga bahagia saya. Saya sayang kelurga saya.


RUJUKAN:

Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi (2019), Normaliza Abd Rahim. Terengganu : Universiti Malaysia Terengganu

No comments:

Post a Comment