BAHAGIAN B
Menulis
cerita secara individu telah memberi kesan besar ke arah pelajar semasa proses
penulisan. Cabaran seseorang individu ialah kurang keyakinan semasa menulis dan
juga bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat
mereka keberatan untuk menulis.
(Normaliza Abd
Rahim, 2014)
Pelajar lebih
suka penglibatan terus dalam aktiviti agar mereka fokus pada proses
pembelajaran bahasa. Adalah penting untuk mempunyai penglibatan terus dalam
aktiviti bagi mengelak salah faham dalam pengajaran dan mengelakkan kebosanan
semasa proses pembelajaran.
(Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim,
2017)
Huraian
(Normaliza Abd Rahim,2014)
Apabila seseorag
pelajar itu menulis sesuatu cerita secara individu, ia dapat memberi kesan yang
tidak baik semasa proses penulisan. hal ini kerana, cerita yang ditulis mungkin
tidak dapat menarik pembaca. mereka tidak dapat meluahkan perasaan mereka
kepada orang lain semasa menulis sesuatu cerita. selain itu, cabaran besar yang
perlu dihadapi oleh seseorang individu semasa menulis cerita a ialah mereka
tidak yakin dengan penulisan cerita yang ditulis. mereka juga berfikiran
negatif apabila orang lain membaca penulisan mereka. ini secara tidak langsung
menyebabkan mereka menjadi sukar untuk menulis cerita lagi.
Huraian
(Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim, 2017)
Semasa proses
pembelajaran bahasa, pelajar akan lebih fokus apabila terlibat secara langsung
dalam sesuatu aktiviti. hal ini kerana, mereka dapat berkomunikasi secara
bersemuka dan menjadikan mereka lebih mudah faham. selain itu, jika mereka
tidak faham dengan aktiviti yang diberikan mereka dapat bertanya secara
langsung. penglibatan secara terus dalam sesuatu aktiviti ini juga sangat
penting kerana ia dapat mengelakkan berlaku salah faham dalam pengajaran. di
samping itu, penglibatan ini juga dapat menghilangkan rasa kebosanan kepada
pelajar kerana mereka dapat melakukan aktiviti secara beramai-ramai bukan
secara individu.
Rujukan : Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019), Eh!!! Media Sosial. Terengganu : Universiti Malaysia Terengganu
No comments:
Post a Comment